tisdag 24 februari 2009

Lika olika

De allra flesta på mitt jobb bär uniform. Jag gör det inte. Jag har lärt känna kollegorna i uniform, det är liksom så jag ser dom varje dag.

Minns när jag var ny och hade stora bekymmer med att känna igen folk. En stor dag var när jag lyckades hälsa på en kollega på Ica Maxi när han var civilklädd och jag kände igen honom ändå:-D

Emellanåt händer det dock att jag träffar kollegorna civilklädda, t ex på konferenser eller när dom är inne på jobbet fast inte i tjänst. Det är så fascinerande att se dom i vanliga kläder! Jag har flera gånger insett att jag har förväntat mig en viss stil av kläder på en viss typ av person. Ibland stämmer mina föreställningar (som jag egentligen inte ens visste att jag hade) och personen ifråga klär sig i stil med sin person, enligt min uppfattning. Men ibland blir jag riktigt förvånad, t ex när en väldigt enkel kille i mina ögon, typ "jeans och t-shirt" är en riktig snobb! Syns liksom inte i uniform.

Jag har lite tvingats att inse att mina bedömningar av folk delvis baseras på vad dom har på sig. Fast det där med uniform biter inte på mig längre, jag kan inte sätta in alla kollegorna i samma fack för att dom har likadana kläder på sig, jag har lärt mig att dom är precis lika olika som alla andra.

1 kommentar:

  1. Förstår hur du menar, har ju varit i en sist med massa andra uniformerade och då ibland haft fel i hur jag trott de sulle se ut civila.

    SvaraRadera