lördag 21 februari 2009

äntligen hemma

Ojdå, vilken djungel! Det var första tanken som slog mej efter att ha klivit in i mitt eget hem i eftermiddags. Jag hade då ett halvdygn bakom mig med kyrkorådet i Aneby som enda sällskap. Vi bodde dessutom ensamma på stiftsgården Tallnäs mitt ute i skogen utanför Skillingaryd. Kontrasten är total mot hemmets lugna....jag menar smått hysteriska vrå. Svägerskan med sambo är visst här också. Just det ja, vi har ju lite kalas idag så det kommer trilla in mer folk. Nåja de är ju faktiskt väldigt trevliga och hjälper gärna till med barnen.

Nu förskönar jag vistelsen på Tallnäs något. Igår kväll började allt bra med öppen eld, planeringsmöte och väntande ostbricka med ett glas vin för den som önskade. Men luktade det inte lite rök? Nej, det blir ju alltid lite rökigt då man tänder i öppen spis, tillbaka till planeringen. Men, visst luktar det ändå lite rök....mer nu faktiskt. Ja det blir nog till att vädra om vi ska sitta i det här rummet och arbeta under kvällen. Ja då skulle vi tala lite om det stundande kyrkovalet .....RRRRRRRIIIIIIINNNNNNNNGGGGGGGG!!!!!!!!! Jaha...det finns brandlarm här. Nu är det faktiskt väldigt rökigt härinne, röken verkar inte riktigt gå ut genom skorstenen utan längs taket ut genom fönstren. Nåja, vi får väl slå av eländet. Hm...ingen nyckel vid brandskåpet. Nåja, vi går till föreståndarens hus...eller..ja just det ja, hon är på mallorca. Då ringer vi väl de som jobbar ikväll. Jaha ja, telefonen avslagen. Vi är ju de enda gästerna på gården, finns det någon kvar här förutom vi? Alla får vänta ute så länge. Är det -12 grader ute nu?

Efter att ha ringt enträget i receptionen kommer en ung kille som lyckas få tag i vaktmästaren efter mycket om och men. Ännu bättre....till slut hittar personalen nyckeln till larmet och klockan tystnar. Tillbaka till arbetet och osten!

Det var med en lätt dimma av rök Aneby kyrkoråd satt vid frukostbordet imorse. Tanternas scarfsar luktade som ett helt scotläger. Det är inte alltid lugnast borta.

Nu sprider sig tacolukten i huset och ungarna sitter bänkade vid Nalle Puh på TV'n. Mmm...det är äntligen helg. Tack underbara familj att ni finns, hos er är det ändå bäst att vara./Jimmy

Ps. tack att jag fick skriva i din blogg Martina Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar