söndag 8 februari 2009

Långt hår på en kille?

Jakob tjatade och tjatade om att få spara till långt hår. Länge vägrade vi, men sen tänkte vi att va tusan, låt han spara så får vi se hur länge han orkar. Nu har det snart gått ett år sen han klippte sig sist. Han är långhårig som tusan och gissa vad, vi har vant oss vid det och tycker att han är jättefin i sitt hår. Oftast tycker han det själv också, men sen ibland när fröknarna på förskolan varit på honom om att han nog borde klippa sig så säger han att han ska klippa sig jättekort. Då säger vi att det måste han bestämma själv och så rinner det ut i sanden. Nu har vi köpt ett sånt där gummiband som Zlatan har för att håret inte ska åka ner i ögonen på honom. Men då är han rädd att killarna på förskolan ska reta honom och säga att han är en tjej. Försöker få honom att förstå att det inte alls är så, fast det kan jag å andra sidan inte veta. Jag vet inte, man borde kanske klippa av håret på honom så att han blir "som alla andra" nu när han ska börja skolan. Men å andra sidan är varken jag eller maken för nån slags likformighet och tycker att det är jättekul att han än så länge vågar göra som han själv vill... Tycker ni att det ser konstigt och ovårdat ut när en sexåring har långt hår?



12 kommentarer:

  1. Men det är ju sååååå fint när pojkar har långt hår, just den längden som han har på korten tycker jag är jätte fint:) Speciellt snebena som på mittenbilden:P

    SvaraRadera
  2. Han ser så dundercharmig ut! Att han vågar stå för vad han vill fast det sticker ut från mängden gör håret ännu finare!
    Så det är klart killar kan ha långt hår! (så länge det inte slutar vid örsnibbarna o blir en hemsk pott-frisyr)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker han ser jättefin ut. Önskar Noah ville ha längre hår för han har så tjockt och lockigt hår...
    Om ett tag kan väl Jacob sätta håret bakom ena örat när det behövs för att inte vara i vägen i skolan och så...
    Malin/mammigranten

    SvaraRadera
  4. Klart han ska ha långt hår! Och för att kontra så får Valter höra många kommentarer på dagis att han har så kort hår :-o Aldrig kan folk vara nöjda! Spelar roll liksom...

    SvaraRadera
  5. Låt kille välja själv, uppmuntra honom att behålla sitt hår även om han ska börja skolan.. Han kommer säkert säga till själv när eller om det blir aktuellt att klippa det.
    Han är ju jätte fin :)
    // Sol

    SvaraRadera
  6. Jag gillar ju då kort hår..och mina pojkar är ju korthåriga men det är de själva som valt det-inte jag.
    Jakob har ju ett tjockt hår vilket gör att det faller snyggt oavsett hur han har det.
    Jag tycker han är en tuffing som vågar stå för att ha långt hår:-)
    Det löser sig säkert helt naturligt också med skolan,kanske vill han ha kort redan i sommar om det blir varmt eller så har han kommit på att ha hårband eller snodd inte är så dumt.
    Här har nästan alla killar långt hår-tänk så olika det kan va:-)
    Se tiden an tycker jag.

    Jenny

    SvaraRadera
  7. Haha!!! Sötnos!!!! Här hemma finns en till 6 åring som ska spara ut till långt hår och i mina ögon ser det förjävligt ut just nu för det är för kort för att vara långt och för långt för att vara kort. Jakob har perfekt hår som passar honom! Strunta i vad fröknarna säger, vad "normen" är och låt honom fortsätta bestämma.
    När någon påpekar för Robin att han kanske ska klippa sig så svarar han surt "Nej, tänker jag inte för jag ska se ut som Twisted Sister"

    SvaraRadera
  8. Klart han kan få välja själv! På mittbilden ser han ursöt ut! (fast det kanske inte är ursöt han vill se ut?) Äh, strunt samma. Jag tycker det är snyggt när mindre killar har långt hår, valet att inet vara som alla andra och sticka ut en bit. Så länge det är välvårdat och inet en enda stor Svintoruffe så självklart, låt honom få välja själv! Visst är det svårt om kompisar säger att han ser ut som en flicka men barn är så himla taskiga så. Hade de varit äldre så kommenterar de av ren avundsjuka för att de inte vågar vara annorlunda själva. Så länge han själv trivs i långt hår, låt honom ha det.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. vad är det för jädrans pedagoger som inte kan uppskatta coola killar? söt och cool på samma gång, liksom! :) ser absolut inga problem med långt hår. kan f.ö. meddela att alla de killar - vars föräldrar är frisörer - på de förskolor jag arbetat på har haft långt hår. helt rätt! låt ungarna bestämma själva, säger jag!

    SvaraRadera
  10. Jag tycker det är urgulligt med långhåriga smågrabbar!
    Inte för långt dock. Han var ju jättesöt på bilderna!

    SvaraRadera
  11. Ja faktiskt, lite ovårdat tycker jag att det är... Min styvson blir väldigt sällan klippt och jag tycker det ser hemskt ut. Nu ser det inte riktigt likadant ut på din pojke, men pannbandet är nog mobbingrisk, tyvärr... Om jag känner barn i den åldern rätt.

    SvaraRadera
  12. Är det så att han skulle bli mobbad i skolan för detta är det upp till föräldrar och pedagoger att se till att det inte händer. Om vi plockar bort allt som vi tror barnen kommer bli mobbade för tar vi den lätta vägen. Om alla vågar gå sin egna väg kommer olikheterna snart att uppskattas snarare än skrattas åt.

    mvh
    pedagogen

    SvaraRadera