söndag 1 februari 2009

En fyraåring funderar...

Imorse gjorde jag och Alma oss i ordning för att åka på tacksägelsegudstjänst efter min morfar. Berättar att vi sen ska till "tanten" som morfar bodde med.

Alma: Men mamma, hon kan ju gå och köpa sig en ny.

Jag: En ny vaddå?

A: En ny...gubbe.

J: Hur menar du då?

A: En liten, kanske en sån som man vrider där bak så den går.

J: Fast hon har det nog bra ändå, hon har ju alla sina tantkompisar.

A: Ja, dom kanske kan bo hos henne då.

J: Men varför ska dom bo hos henne?

A: Jamen, annars blir hon ju ensam...

Ensamhet verkar överlag vara något som skrämmer Alma en del men jag blev lite fascinerad över att hon kunde liksom tänka sin in i änkans situation och sen snabbt komma på en lösning. Hon får helt enkelt köpa sig en ny gubbe;-)

3 kommentarer:

  1. Ja, helt otroligt hur de kan fundera ibland! Stora tankar i ett litet huvud.


    Den där Älvsjömässan, har du någon adress eller står det i Drömhem & Trädgård om den? Den lät lite bättre än Kistamässan.

    SvaraRadera
  2. Barns kommentarer är underbara!

    SvaraRadera
  3. Vilket fantastiskt bra uppslag... Jag ska byta bransch... Jag ska börja sälja gubbar... Det borde löna sig, fast bara om det inte ingår bytesrätt, haha.
    Säg åt Alma att hon kan jobba för mig när hon vill ;)
    // Sol

    SvaraRadera