tisdag 3 februari 2009

Fortkörning

Nix, jag har inte kört för fort;-)

Har läst och skrivit lite i en tråd om en "stackare" som körde 108 km på 70-väg och därmed blev av med körkortet. Helt rätt tycker jag! Jag kanske är lite skadad av att jag sitter med böter på jobbetoch umgås med lagens väktare (hahaha, det ska jag fasen börja kalla dom) mest hela dagarna, men jag tycker verkligen att hastigheterna bör hållas. Jag avskyr att åka med någon som kör för fort, i synnerhet på 50 och 70-sträckor. Hastigheten är ju sänkt av en anledning! Om nån kör i 120 på motorvägen tycker jag inte är så farligt, men 60 på 50-väg är bra mycket värre. Om det hoppar ut ett barn i gatan har du bra mycket större chans att stanna i 50 än i 60.

Likaså förvånas jag varje vecka över att det är så många som kör utan bälte. Hur tänker man då??? Måste man tvärbroma eller om man krockar så skadar man sig även i låga hastigheter utan bälte. Står polisen och stoppar en kostar det 1500 spänn.

Jag chockas varje månad över hur många det är som tagits in för olika rattfylleribrott. Å då inser man samtidigt att polisen inte tar alla. Fatta hur många berusade/höga förare det finns ute i trafiken! Dom rår man ju inte över själv. Att säga att "jag klara av att köra så här fort" eller "jag behöver inte bälte för jag kommer inte krocka" är ju helt vansinnigt. Även om man tror att man själv är en suverän förare så är ju inte alla andra ute i trafiken riktigt att lita på...

2 kommentarer:

  1. håller med dig om att det helt och hållet är rätt åt de som åker dit. står det 70 på skylten ska man köra 70. inte svårare än så. tycker för övrigt att det är löjligt att folk klagar på att det är så dyra böter. ge sjutton i att köra för fort så är problemet ur världen! tycker ekvationen är fasligt enkel. :)

    SvaraRadera
  2. Jag brukar vara duktig på att hålla hastigheten, men... Förra veckan klarade jag mig nog inte! Jag kommer nog att vara väldigt snygg på det fotografiet som den kameran tog på mig!!!

    Fastnade i en sång o sjöng för full hals o märkte inte att foten liksom tog i lika mycket som mina lungor gjorde... å dessutom var det nerförsbacke... Försök sjunga Beyoncées If I were a boy utan att ta i på refrängen...

    Nä, det finns egentligen inga ursäkter o när boten på 2400 kr kommer får jag väl ta den i handen o tacka för påminnelsen o ha radion tyst när jag kör fortsättningsvis...

    Kram Tina

    SvaraRadera