måndag 24 november 2008

Vindkraft

Min man är politiker. Det innebär att han lysnnar en himla massa på radio för att hålla sig uppdaterad med allt som händer och han engagerar sig i ca en biljon olika frågor. Jag brukar känna att när jag är ledig så vill jag slippa fundera så mycket och lyssnar därför helt på musik eller reklamradio där man inte behöver hänga med så värrst mycket för att lyssna. Jag brukar låta bli att engagera mig i samhällsfrågor, för att debattera med maken är tok omöjligt, har man inte vattentäta belägg för allt som kommer över läpparna så är man rökt. Och att lysna på Rix FM om dagarna ger kanske inte alltid dom djupaste kunskaperna i samhällsmaskinen;-)

Idag lånade jag emellertid mammas bil och fick bara in P4 på radion. Där debatterades vindkraftverkens vara eller icke vara. Människor som tyckte att det var bra för miljön blandades med människor som tyckte att vindkraftverken är fula och störande. En kvinna som bodde på landet jämförde det med att man i stan aldrig skulle få måla sitt hus lila för att det skulle vara stötande men hon själv skulle tvingas leva nära ett vindkraftverk. Hon och andra menade på att det bara är för att dom valt att bo på landet, hade dom bott i stan hade problemet aldrig uppstått för i stan kör man aldrig över folk. Jag kunde inte låta bli att engagera mig. Så nu måste jag kräka ur mig mina tankar kring det här, säkert astråkig läsning, menjag bara måste få skriva nåt...

Nu bor visserligen inte jag nära ett vindkraftverk (men väl e 3G-mast, även dom mycket debatterade under åren, helt OT, men ändå) men ibland känner jag att man måste tänka större än att bara se till sig själv och vilka negativa konsekvenser det kan tänkas få för mig. Jag kan tänka att det är rätt bra att vi kan göra egen vindkraft istället för att köpa el som kommer från polska/tyska kolkraftverk som spyr ut föroreningar. Tänker människor i Oskarshamn, Malmö tidigare osv, dom bor jättenära kärnkraftverk och dom får liksom acceptera det. Energidebatten är rätt svår tycker ja, för folk vill inte ha vindkraft eftersom dom är fula och stör naturbilden, dom vill inte ha kärnkraft för det är farligt, dom vill inte ha vattenkraft för det förstör älvarna osv osv.

Men dom vill hemskt gärna kunna tumla sin tvätt, köra sin disk i diskmaskinen, ha värme i huset och kunna använda sina datorer, tv-apparater och mycket mer. Hur fasen ska vi få fram all energi då? På ett sätt som är hyfsat snällt för miljön, ekonomiskt hållbart och som passar alla? Jag tror inte att det går... Om inte folk börjar tänka utanför sig själva, tänka större, tänka globalt. Då kanske vi kan komma i närheten... Tills dess kan vi väl ge alla en cykel med en stor dynamo och en generator så att man kan tillverka sin egna el??

Jag bor på landet och har valt att göra det alldeles själv. Skulle kommunen välja att bygga ett vindkraftverk härikring skulle jag inte dra igång några protestlistor. Jag skulle inte ens skriva på nån om en granne kom förbi. Jag skulle se det som att vi gör vad vi kan för att ta ansvar för framtiden.

7 kommentarer:

  1. Du har så rätt, jag håller med. Jag är själv inte så insatt i vindkraft mer än att jag tycker det är bättre än att importera som du skriver. F däremot har mer koll (det är ju lite hans jobb) och har investerat 3 andelar i ett vindkraftverk. Det tycker jag han har gjort riktigt bra!

    Menar du att det är en sång min "påminnelse"? Hade ingen aning om det faktiskt. Är den längre än de raderna?

    SvaraRadera
  2. Jag förstår mig inte på den debatten alls... vad finns dte lixom och gnälla över egentligen? jag tycker dom är bra, visst de är inte så snygga, men stotliga på ett sättt...man kan väl pimpa sin vindkraft så blir den snygg och titta på med....när dne står där i ur och skur och ger oss bra el .... =)

    SvaraRadera
  3. Johanna: Den var bra, vi får köra en drive: Pimp my vindkraft:-D

    SvaraRadera
  4. Då har jag lärt mig något nytt idag. Tack för att du skrev ner de resterande raderna!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Klart vi måste ha vindkraft! Jag förstår inte hur folk tänker som väljer bort det för att naturbilden förstörs. För det är ju absolut så mycket bättre med kärnkraften, den förstör inte alls vår naturbild om något går fel. Nej, absolut inte. *host*

    SvaraRadera
  6. Det finns ju alltid människor som alltid ska klag på allt. Utan att tänka vilka konsekvenser det har för andra än sig själv. Att tänka på just de detaljer du skrev. Vart ska vi få denna lyx ifrån som el om vi inte vill att sånt som tjernobyl ska hända. Jo vind, vatten och sol.

    Bra skrivet.

    kram

    SvaraRadera
  7. Jag får väl citera Forest Gump, "she's so smart..." (nästan citat iaf). Det värmer att frugan tar ton och vågar debattera, även om det blir lite omvägen såhär. Så hemsk är jag faktiskt inte, bara arbetsskadad och hyfsat bra på mitt jobb.

    SvaraRadera