tisdag 16 december 2008

Ungar!

Givetvis känner ju barnen på sig att mamma inte är på topp och jaf hade världens elände innan E somnade. Han bara sprang upp och skrattade och envisades med att släpa ut gunghästen från sitt rum. Efter typ 1 timmas bärandes tillbaka till sängen, vaggnades i famnen och väldigt bestämd tillsägelse somnade han.

I dag i tidningen var det en bild på den överläkaren som snittade ut Alma. Visade henne att det var den farbrorn som lyfte ut henne ur min mage och att han var den första som höll i henne. Så frågade Alma om dom la henne på min mage sen för det har hon sett på "Sjukhuset" att dom gjorde. Sa att dom nog inte gjorde det eftersom jag sov. "Men dom gjorde nog det ändå mamma" sa hon då". Jag önskar av hela mitt hjärta att jag kunde svara ja på det och jag önskar så att dom hade gjort det, att hon fått ligga på mitt bröst fastän att jag sov. Det är verkligen min stora sorg (nu gråter jag också) att jag inte fått upp barnen på bröstet, att jag aldrig fått känna känslan av att dom kommer ut och sen landar på mig. Jag vet att jag aldrig kommer få uppleva det och det är emellanåt rätt så jobbigt. Oftast kan jag fokusera på mina fina barn som jag ändå fått, men ibland så känns det jobbigt. Jag fick förklara för Alma att hon fick ligga på pappas bröst istället eftersom han var vaken.

Vid nattningen ikväll började Jakob prata om ägg och spermier, att Jakob-spermien simmade så snabbt från pappas snopp och till ägget i min mage. Han har bra koll på det där, är för att han sett "En cellsam historia" typ 100 gånger. Sen pratade han lite om hur doktorn fick skära upp min mage eftersom Jakob-bebisen inte ville komma ut. Då sa Alma: "Men jag ville komma ut så när doktorn öppnade din mage sa jag Hej Hej och hoppade ut". Tänk om det ändå var så smidigt;-)

4 kommentarer:

  1. Ja jag förstår att det måste ha varit jobbigt att inte få upp barnen på magen. Min dotter fick (till slut) komma ut med snitt men jag hade tur och kunde vara vaken...fick dock inte upp henne på bröstet/magen men fick snusa lite på henne innan de försvann med henne...såg henne inte igen förän någon timme lr några timmar*minnet är inge bra* efter det.

    och visst skulle det vara smidigt om barnen bara kunde hoppa ut ;-)

    "En cellsam historia" vart har ni fått tag på den?

    SvaraRadera
  2. Visst är det en sorg att vara utan den första känslan. Känner mycket väl igen det du skriver och kan ibland känna sorg för de 4 timmar jag missade av Davids inträde i världen. De kommer aldrig tillbaka och man kan inte gör aannat än att få sörja i sitt sinne.
    Jakob är för söt i sina funderingar, Alma likaså. Det är lika bra att vara rak från början och inte dra någon historia om att "ni kom med storken" typ.

    Tack för dina gulliga ord! De värmer mitt i allt! Är ju inte så förtjust i att ta piller men insåg igår för allas skull att det är lika bra. Skulle ju vara snäll idag men argbiggan har redan gjort entré ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilka funderingar de har! Fantastiska, nyfikna och vackra barn!

    /Sarah

    SvaraRadera
  4. aha ja då får jag hålla utkik där:-)

    SvaraRadera