tisdag 9 december 2008

Svettigt!

Här har det varit runt -16 grader idag. Men det är verkligen en annorlunda kyla mot den vi har hemma. Visst biter det i kinderna men man fryser knappast. Gick på stan förut med mössa och vantar. Höll på att flyta bort, fick skippa vantar och mössa en stund för att kyla ner mig... Ingen jätteshopping här, mest doom vanliga butikerna som Lindex, Dressman och InterSport.
Igår stod jag här:

Nässjö station. Typ +2 grader. Stod där ca 15 minuter och huttrade och frös. In i märgen. Det regnade och var riktigt uschligt...
När vi landade i Kiruna igår landade vi mitt ute i vintenatten, fick gå en trappa ur planet och ner i snön, -20 grader. LÄtt snöfall. KÄndes som an hamnat i en dröm... Det knarrar under skorna när man går. Trots att jag fått hotelltes tråkigaste utsikt så måste jag tycka att det är mysigt...




Men jag måste säga att jag är besviken!! Här flyger man hur långt norr ut som helst och förväntat sig totalt mörker. Men det är ju för fasen nästan ljust i 3-4 timmar!!!

Anledningen till att jag är här är för att jag ska bli länsinstruktör i ordningsbotssystemet, det system där alla böter som poliserna skriver ska föras in. Rikspolisstyrelsens avdelning för detta ligger här i Kiruna. Vi har även varit på Rymdhus 1 en bit utanför centrum och kollat på ATK, den avdelning som tittar på alla kort som fotas utmed vägarna på fartsyndare och sen identifierar dom och skickar ut böter. Riktigt trevligt!
Nu ska jag hoppa in i duschen innan vi går på Mommas steakhouse och äter middag.

3 kommentarer:

  1. Lustigt att det kan vara varmare trots att det är kallare, men så är det. Mysigt när snön knarrar under fötterna! Hoppas man får uppleva det i år, eller en bit in på nästa.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag är avis, bästa temperaturen ligger ju någonstans mellan -18 och -22 tycker jag, då gnistrar allt, knarrar härligt och man blir sådär vaken som bara en kölddag kan göra. Och härligt rödrosig om kinderna förstås!

    SvaraRadera
  3. Låter verkligen spännande det du är och gör just nu!

    SvaraRadera