tisdag 22 september 2009

Morgon!

Maken stod på en stol igår och letade efter något långt inne i en garderob. Sen fick han vikten fel och stolen välte. Han flög i backen med en halv skruv och slog pannan i en hyllkant. Det uppstod inget blodvite, men väl en präktig bula. I natt har han inte sovit mycket. Han kom och la sig igen vid 04.30 ungefär och sen kunde inte jag somna om. Så runt 05 klev jag upp. Tände lite ljus och satte på lite klassisk musik på Spotify. Packade lite traderavinster, duschade, kokade ägg till frukost och lunch, stekte bacon mm. Jimmy kom upp med en ännu värre bula än i går och ojade sig. Alma kom upp och kramades lite och satte igång Bolibompa. Så långt var allt frid och fröjd. Lugnet fortsatte, E smög upp med gosefilten och kröp upp i ett hörn på soffan och tittade på tv. Jag klädde på Alma, orkade inte ta nån strid om att hon skulle göra det själv. Sminkade mig, pussade maken hej då och bytte blöja på E och busade lite. Han har ett strålande morgonhumör för det mesta!

Sen blörjar klockan gå otroligt fort. Försöker väcka Jakob, som är dundertrött. Tänder i taket i hans rum och går och packar Almas gymnastikkläder. Går tillbaka och hittar inte en tom säng utan en säng med en sovande Jakob i. Tvingar upp honom, klär på honom och försöker samtidigt få honom att piggna till lite. Säger åt Alma och E att ta på sig skor och jacka. Alma vägrar ha jacka och E tar på sig jackan på en arm, inga skor men tar ändå med sig blöjpaketet som han inser ska med. Hinner snabbt låsa ytterdören innan nån hinner ut. Jakob tar på skor och jacka. E håller stenhårt i blöjpaketet men jag krånglar på både skor och fleece. Alma vägrar ha nån jacka över huvud taget. Klockan är "vi skulle åkt för fem minuter sen"-mycket. Tillslut tar hon motvilligt på sig en fleece och tar ryggsäcken med gympakläder. Alla rusar ut. Jakob utan väska. In igen. Den är full med gympakläder sen igår. Häller ut dom i närheten av tvättkorgen. Ut igen. Jakob påminner om att han ska ha frukt med sig. Vi har ingen frukt hemma. Säger åt barnen att håla sams och klättra in i bilen medan jag springer runt huset och hoppas på att några äpplen har mognat.

Tillbaka med två eventuellt riktigt sura äpplen hittar jag en sjungande Alma, en tvärarg E som inte får på sig bältet och en Jakob som vägrar ta på sig bältet själv. Sätter fast E, under stor protest eftersom han tror att han kan själv, sätter fast Alma och säger åt Jakob på skarpen att sätta fast sig. Hoppar in i bilen. Backar ut. Jakob vrålar att han inte vill dö. Han får inte på sig bältet. I med handbromsen, springer runt bilen och sätter fast honom.

15 minuter försenad kommer vi i alla fall iväg. Lämningen av dom små går snabbt och enkelt, likaså att lämna Jakob på fritids. Susar till jobbet och eftersom jag är 15 min sen är det ont om parkeringsplatser...

Jag gillar alla mornar som Jimmy lämnar barnen bäst!

2 kommentarer: