tisdag 9 juni 2009

Barnvagn

Det är nu drygt 7 år sedan vi började försöka skaffa barn. Vi lyckades ganska så omgående. Sen gav vi oss ganska så snabbt ut i barnvagnsdjungeln. Den var inte alls likastor då som den är idag, det fanns Emmaljunga, Brio och Teutonia typ. Å bara några av varje. Vi valde en jättefin lila/grå duovagn från Brio, en vagn vi tänkte man kunde ha länge.
Sommaren 2004 insåg vi dock hur stor och otymplig vagnen var och började kika på sulkys. Fast det kändes som en onödig utgift så slog vi till på en Emmaljunga. Marinblå och beige. Det var viktigt att den var snygg... Igår lyfte jag i samma sulky i bilen, den har rullat i närmare 5 år nu, i stort sett konstant, det är bara barnet i som skiftat. Den är inte direkt snygg längre. Det ljusbeiga har vi försökt tvätta massa gånger men det har blivit lite fler fläckar kvar för varje gång. En gång råkade jag backa på sulkyn (utan barn i tack och lov!) så ett hjul är helt snett.
Men nu gör det mig inte ett dugg. Jag kan tänka mig att folk men sina flotta Bugaboo, flashiga Brio Happy och lyxiga Emmaljunga tycker jag är otroligt ute när jag kommer med min gamla vagn. Men det gör inget. På kort från alla semestrar de senaste 5 åren är vagnen med. Den har varit på Sofiero, på Ale stenar, åkt Danmarksbåt, åkt Finlandsfärja, varit i Livrustkammaren, i Gävle, åkt X2000 till Stockholm, gått otaliga mil på A6, stått på milsvid strand på Jylland, åkt runt stora delar av Skåne, varit i Linköping och Norrköping, konfirmation, student, Astrid Lindgrens värld och mycket mycket mer. Inte sjutton kan jag väl byta ut vår trotjänare mot en "hipp" vagn?
Här står Vagnen på Revingehed i Skåne

2 kommentarer:

  1. Vi kör fortfarande med D:s vagn. Fick en kommentar i söndags: Vilken stoor vagn han har!. Ja, den är stor men den rullar lätt. Den får gå tills den trillar sönder.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Den heter egentligen "Den godaste gubbröran" i kokboken, finns på sid 53.

    Kram!

    SvaraRadera