söndag 16 augusti 2009

Dilemma...

Alma, 4 år och 5 månader, har en snuttefilt vid namn Ussen. Ussen har hängt med sedan BB. Ussen är vit med spöket Laban på. Eller ja, snarare så var Ussen vit i typ 6 månader eller så. Sedan har den mer och mer antagit gråa nyanser allteftersom åren gått. Ussen har varit med överallt där Alma varit och varit ett stöd och en trygghet för henne i mänga situationer.

Ussen är numera mycket sliten, trasig och eländig. Vi har försökt förmå Alma att göra sig av med Ussen, men hon hävdar envist att hon fortfarande behöver den.

I måndags försvann Ussen under en lek. Jag letade inte jättemycket, men den försvann. Alma har inte frågat efter den på hela veckan utan somnat ändå om kvällarna. Igår sov hon hos mormor och frågade inte en enda gång efter Ussen.

Idag hittade Jimmy Ussen. Nu står vi inför ett dilemma. Ska vi låtsas att vi inte hittat den och låta Almas livlånga relation till Ussen rinna ut i sanden? Eller ska vi försöka få henne att inse att hon inte behöver den längre och ge Ussen ett värdigt avsked innan den slängs eller begravs eller så? Risken är ju att hon, när hon ser Ussen igen, vägrar släppa den. Å andra sidan minns jag fortfarande att jag blev ganska lessen som 10-åring när mamma berättade att hon lurat mig när min gosefilt hade försvunnit 5-6 år tidigare... Eller ska vi ge den till henne och låta henne ha den så länge hon vill, egentligen är det väl inte så farligt att ha snuttefilt när man är 4 år heller... Tills vi bestämt oss ligger Ussen i min garderob...


Ge oss gärna era åsikter!
Ussen ligger här längst in vid väggen och firar 4 år tillsammans med Alma.

3 kommentarer:

  1. Jag hade låtit henne få tillbaka den. Det finns alltid en risk att hon "behöver" den fast hon inget säger. För sakna den lär hon göra oavsett.
    Nej, jag hade inte tvekat.

    SvaraRadera
  2. Låt den ligga i garderoben för att sen ge den till henne när hon blir typ 15 år, då lär hon inte vilja ha tillbaka den.
    Colin gillar sin snutte och har alltid med den men han kan klarqa sig utan den om man förklarar för honom att den tex är kvarglömd hos farfar.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle behålla den, tvätta den och lägga undan den tills hon är stor nog till att inte vilja ha den längre. Kanske är den i tillräckligt bra skick för att sy något av i framtiden??? eller bli en del till något nytt?

    SvaraRadera