tisdag 11 maj 2010

Vaggvisor

Idag har jag fått hit barnen igen. Mina små sötnosar:) Jag uppskattar nattningarna allra mest med barnen. När man får en egen stund med varje barn. När det inte finns någon tv, dator eller några leksaker som stör. Ibland läser vi en bok tillsammans alla tre. Ibland läser Jakob själv. Ibland läser Jakob för Alma när jag nattar E. Ikväll läste vi inte alls. Men det går bra ändå. Nåt som jag verkligen alltid gör är att jag sjunger för barnen.
Lilla E vill att vi sjunger Bom Bom Bom låter stora trumman, Jag hamrar och spikar och sen Vem kan segla förutan vind.
Jakob vill alltid höra Du vet väl om att du är värdefull och Vem kan segla.
Alma vill höra....alla sånger jag kan typ. Jag brukar försöka begränsa mig till 4-5 sånger. Ikväll valde hon ut Blinka lilla stjärna, Bä Bä, Trollmors vaggvisa och Vem kan segla. Men sen sov hon inte och jag fick inte gå. Då sjöng jag hennes favorit, En helt ny värld ur Aladdin. När jag glömde texten nynnade jag. Å fick skäll, "sjung en sång där du aldrig glömmer orden" sa hon. Då sjöng jag Handens Fem Fingrar av Peter LeMarc/Lisa Nilsson. En av världens vackraste texter, ord jag aldrig glömmer:)

Vilken är din favoritvaggvisa?



Handens Fem Fingrar


(text & musik: Peter LeMarc)


Jag känner dig, Jag känner dig så väl

Dina fasor, dina våndor

Finns också i min själ

Du är mitt kött och blod

Du bär ett dyrbart namn

Och min kärlek Utan villkor

Jag gör vad jag kan

Så stor och stark på dagen

Men så liten mitt i natten

När ingen ser, när ingen vet

Kommer gråten mitt i skratten



ref: Fem fingrar ska skydda dig

Ett är månen

Ett är solen

Ett är polstjärnan bak' molnen

Ett är hopp och ett är tro

Handens fem fingrar Vaggar dig till ro



Stort är mörkret nu, Månen är itu

Men det är natten som gör dagen ljus

Och mitt ljus är du

På denna jorderund

Finns här ingen ann'

Som kan ge mig sån förtvivlan

Och som är lika sann

Du blir rädd för dina skuggor

Alla hot som aldrig når dig

Jag skall sjunga dig ett löfte

Och jag vet att du förstår mig



Ref: fem fingrar ska...



Om du tänker dig den skogsväg

vi vandrar ibland

Vik vid stigen, ner till vattnet

Din hand är i min hand

Det sägs att långt där nere i djupet

På botten av den sjön

Finns en silverskatt som glimmar

Och den är din i natt,

så slumra in och dröm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar