fredag 14 maj 2010

Demokrati

Insåg igår att min son börjar bli stor. Vid läggningen började han prata om att kungen bestämde alla regler. Kände att jag ändå skulle förklara att vår kung inte får bestämma några regler. Han frågade så klart varför och jag förklarade att vi i Sverige har en statsminister som bestämmer. Han frågade vidare och tillslut hade jag förklarat att alla som var mer än 18 år i Sverige får bestämma vem som ska bestämma åt oss i Sverige, att flest ville att Fredrik Reinfeldt skulle bestämma i förra valet och att kungen mest bara åkte runt i andra länder och visade hur bra Sverige är. Han hängde med rätt bra och var nöjd till slut. Sa glatt att om 11 år så fick han minsann också rösta. Jag nöjde mig med det, gick inte in på det där med att det bara är val vart fjärde år och att han nog allt får vänta 12 år;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar