söndag 12 december 2010

Utflykt

Idag började Östgötapendelns nya tåg gå, ända från Jönköping till Norrköping utan byte. Dessutom stannar den på en massa mindre orter, däribland vår :) Jag bor fem minuter, max, från perrongen. Så i eftermiddags tog jag barnen och knallade ner till stationen. Det var dessutom alldeles gratis att åka med idag.


 Vädret var jättehärligt, om än lite kallt.

14 minuter tar tåget till Tranås. På 14 minuter hann vi få i oss varsin lussebulle och festis som tågvärden bjöd på. Är det invigning så är det ;)

Väl framme i stan skulle vi fika/äta lunch hade jag tänkt. När vi kom in på fiket upplyste personalen om att det fanns kak-buffe på övervåningen. Ungarna flög upp för trappan för att kolla in den. Sen var det ganska kört för mamman att övertyga dom om att vi skulle ta en macka istället.... Dessutom var den gratis för barn under 10 år, så hela 69 riksdaler kostade kalaset oss...


Barnen hade lite mindre choklad och  lite mer tårta än vad jag hade på min tallrik. Dessutom fanns det godis, glögg och massa andra godsaker som inte kom med på min tallrik.

Mätta och med nya strumpor och en nyinhandlad julklapp i kassen begav vi oss åter till tåget. Såklart var tåget försenat, men bara 9 minuter som tur var. Ungarna rasade runt i värsta snöhögen under tiden, hur lyckliga som helst :)

1 kommentar: